כוחן של הרשתות החברתיות

לא צריך רקע במחקר תקשורתי כדי להבין שרשתות חברתיות הן אחד הכלים העוצמתיים ביותר של העשור האחרון. בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים בעולם, חלקם היסטוריים, שהתרחשו בעקבות שימוש והפצה ברשתות החברתיות. את הכוח הזה ניתן לתרגם גם לאסטרטגיה עסקית שחשוב להכיר. לפי מחקר של ממכון המחקרים PEW, נקבע כי 68% מהאוכלוסיה בישראל משתמשת ברשתות חברתיות. הפופולריות ההולכת וגדלה של רשתות כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם מקבלת תשומת לב מיוחדת גם בעולם העסקי. אם יש באפשרותן של הרשתות החברתיות לשנות סדרי עולם, חשוב לנו כמשתמשי מדיה ובעלי עסקים להבין את הכוח שלהן, להכיר את השפה שלהן, לדעת כיצד להשתמש בהן וליצור לעצמינו קהלי יעד. ננסי ביים, חוקרת מאוניברסיטת אילינוי, מסבירה על האפשרויות החדשות שהניו-מדיה יצרה עבור הקהל כגון אינטראקטיביות, תפוצה והישג יד רחבים, ותנועה מאסיבית. אם נתמקד בפייסבוק, קיימות דרכים בהן ניתן לנתח את המאפיינים האלו בהתאמה לצרכים העסקיים והשיווקיים שלנו. הפייסבוק הוא כלי אינטראקטיבי, כלומר הוא מאפשר אינטראקציה בין שני אנשים או יותר. עלינו לשאול האם סיפקנו לקהילה המקוונת שנוצרה סביב העסק שלנו נושא שיחה? מבחינת הישג יד, חשוב להבין שהאלגוריתם של פייסבוק לא מאפשר הפצה רחבה של תוכן שיווקי ללא תמורה, לכן עלינו להחליט האם אנחנו מוכנים להשקיע כסף בקידום העמוד ואסטרטגיית התוכן. בהיבט התנועה, יש להבין עד כמה מאסיבית התנועה שאנחנו מבקשים ליצור סביב העמוד שלנו? אלו תובנות שינבעו מהבנת המטרה השיווקית והעסקית שלנו בפייסבוק, ומה הערך המוסף שהעמוד שלנו מביא לחברי הקהילה שאנו יוצרים סביבו. חשוב להבין שלכל אורך סקירת המאפיינים של פייסבוק, אנו מדברים במובנים של קהל מסוים שנבנה סביב נושאי שיחה. המגזין Ignite Realtime (השייך לקהילה שיתופית מקוונת) הגדיר את המונח קהילה מקוונת בשלוש מילים: "אנשים, שיתוף פעולה, ותוכן". דנה בויד, פרופסור לתקשורת וחוקרת ראשית במיקרוסופט מסבירה על מהות הכוח שיש לקהילות מקוונות. לדבריה הזרימה הבלתי פוסקת של מידע גורמת ליצירת הציבור המרושת. לקהלים יש יכולת להיבנות מחדש בתוך רשתות שכן הן מאפשרות תוכן תמידי, שניתן לשכפול ובעל פוטנציאל נראות עצום. הקהילה המרושתת אחראית על ההחלטה מה יופץ ובאיזו כמות. אם כן, מדוע קבוצות בפייסבוק הפכו לחזקות כל כך? אנשים היום יותר מתמיד מבקשים לספק את הצורך של תחושת שייכות, והדרך הקלה ביותר להשיג זאת היא בקהילות מקוונות המאפשרות לכל אחד להביע את עצמו, ללמוד מאחרים ולשתף. מסיבה זו, מותגים גדולים ממקדים את תשומת ליבם בפוטנציאל של קבוצות וקהילות פייסבוק. הם מבינים כי הקהילות הללו מאפשרות לייצר שיח שעמוד עסקי לבדו אינו יכול לספק, והן גם יכולות לספק ציבור מפולח המותאם למוצר אותו המותגים מבקשים למכור. לקבוצות פייסבוק יש יתרון על פני קהילות ופורומים מקוונים אחרים. רוב האנשים כבר יודעים איך להשתמש בפייסבוק, ויצרו הרגל של השימוש בו. לסיכום, האופציות החדשניות שמעניק לנו הפייסבוק מצריך שאילת שאילות עסקיות כגון המטרה השיווקית שלנו, השיח שאנו יוצרים והישג היד אליו אנו מעוניינים להגיע. אסטרטגיה שיווקית ויקרת ערך בשוק של היום, שמצליחה לענות על הצרכים הללו, היא אינטראקציה בין משתמשים. היא מתרחשת בקבוצות וקהילות מקוונות, ומגיעה ליעדים שעמודים עסקיים, בגלל הטבע וההגבלות שלהם, לא מאפשרים, ועל כן יעילה במיוחד לבעלי עסקים.